Letošnji teden kulturne dediščine poteka med 28. 9. in 12. 10. 2019 pod geslom Dediščina #umetnost #razvedrilo.

Kulturna dediščina se letos posveča umetnosti in prostemu času, s pomočjo katerih lahko uživamo v kulturi in pobegnemo iz vsakdana. Tema obsega vizualne umetnosti, muzeje, kino, cirkus, zabaviščne parke, ples, praznovanja, festivale, igre, branje, glasbo, fotografijo, radio, televizijo, gledališče, turizem in šport. To je priložnost za raziskovanje zgodovine vseh s tem povezanih objektov in predmetov. Hkrati pa nas zanima tudi dediščina, ki je prisotna v vseh teh oblikah sprostitve danes.

Danes, 27. 9. 2019, smo imeli na vseh treh šolah dneve dejavnosti na temo kulturne dediščine. Učenci so se razporedili v različne dejavnosti, v katerih so ustvarjali, urili različne veščine, brali, se pogovarjali, izdelovali različne cirkuške pripomočke, raziskovali zgodovino iger, se igrali igre naših babic in dedkov in še mnogo drugega.

 

MATIČNA ŠOLA

Učenci prvega razreda so v delavnici Izdelajmo svoj vilinski grad pod vodstvom učiteljic Jane Mohorko in Staše Leskovar iz različnih jesenskih plodov izdelovali vilinski oz. škratov vrt. Spoznavali so se z različnimi gozdnimi plodovi, njihov cilj je bil, da se skozi zabavo spoznavajo z naravo. Nato so se peš odpravili še na kmetijo Volk, ki se ukvarja s pridelovanjem zelenjave in z njo oskrbuje tudi našo šolo. Drugošolci so z učiteljico Simono Lahe barvali kamenčke, ki so jih okrasili po svojih željah, nato pa so se s svojimi kamenčki igrali balinčkanje. Naredili so podlago za družabno igro ČLOVEK NE JEZI SE in za igro 3 V VRSTO ter iz blaga izdelali žogice na vrvicah. Učenci 3. razreda so tehniški dan začeli z igro tišine. Njihova učiteljica Branka Dornik Mesarič je predvajala umirjajočo glasbo, da so bili učenci bolj sproščeni. Ustvarjali so zvončke, ki se oglašajo v vetru. Iz das mase so naredili ploščate krogce, katere so s posebno tehniko nanašanja okrasili s tempera barvami. Ko so se ti posušili, so jih zavezali na vrvice in izobesili.

Četrto- in petošolci so se izmenjali v dveh delavnicah. Četrtošolci so izdelovali  vsak svojo ropotuljico, glasbene palčke in bas, sami so prinesli potrebni material. Učenci so delali samostojno, za pomoč jim je bil na voljo učitelj Dušan Videčnik. Otroci so bili kreativni, pri delu so se zabavali, a se tudi učili o glasbilih, zvoku … Svoje izdelke so tudi preizkusili in zaigrali ter zapeli slovenske ljudske pesmi. Petošolci so pri učiteljici Miri Balažic v delavnici 24 UR ponazorili televizijsko oddajo. V oddajo so vključili strokovnjaka za dinozavre, nato so sledile reklame, predstavili so tudi modno revijo, za konec so pa prikazali vreme. Cilj je bil, da se na zabaven način sporazumevajo s svetom. Nato so delavnico menjali s 4. razredom. Tam so namesto oddaje 24 UR imeli oddajo o modi, živalih in prenos nogometne tekme Barcelona proti  Juventusu

Učenci predmetne stopnje pa so se po svojih interesih razporedili v različne delavnice, vsak je tekom dneva obiskal dve. V delavnici Glasbeni časovni stroj so pod mentorstvom učiteljice Rebeke Bračič poiskali glasbo naših staršev. Izbrali so si pesem Nika, ki so jo potem poskusili zaigrati. Starejše pesmi, ki so jih poslušali naši starši, so peli in igrali na razne inštrumente kot so violina, klavir, bobni, kitara in ukulele. Na koncu so naredili pesmarico skladb iz 70. in 80. let. V delavnici Slovenske tradicionalne jedi, ki jo je vodila učiteljica Ksenija Rosc Benedejčič, so učenci spekli pohorsko omleto. Raziskali so tudi, od kod izvira, kdaj je bila prvič narejena in kdo jo je prvi spekel. Ugotovitve naših kuharjev: izvira s Pohorja in leta 1952 jo je prvi spekel Franc Pogačar. Omleto so nato še okrasili z marmelado, smetano in gozdnimi sadeži. V delavnici Ognjene žoge, ki jo je izvajala učiteljica Vida Bombek, so učenci izdelali svojo ognjeno žogo. Zašili so si mošnjiček in vanj dali žagovino. Nanj so zašili trakove in to pritrdili na vrvico. Ko so jo vrteli, je izgledala kot ognjena žoga.  V delavnici Življenje je igra in praznik so se z učiteljico Suzano Kristovič Sattler igrali razne igre kot so: remi, vojna, črni Peter … Ugotovili so, da te te igre zelo sprostijo in da se z njimi zelo povežeš s svojimi bližnjimi. V starih časih so se te igre igrali med slabim vremenom in v njih zelo uživali. V delavnici Naredimo punčko iz cunj, ki jo je izvajala učiteljica Cvetka Govejšek , so učenci izdelovali svojo punčko iz cunj. Nogavico so najprej napolnili z vato in oblikovali glavo ter jo zavezali z volno. Kasneje so iz različnega blaga oblikovali obleko in na blago ob robu dali bucike in s šivanko zašili rob. Na koncu so naredili še obleko in jo zašili na telo. Oči so naredili iz gumbov, lase pa iz volne. Izvedeli smo, da so punčko v starih časih napolnili s slamo. V delavnici Jemo z očmi so se spoznavali z različnimi vrstami sadja in zelenjave, ki so jo kasneje  oblikovali v različne oblike. Izdelovali so labode iz jabolk, ježe iz grozdja, pikapolonice iz paradižnika ter črnih oliv, razne oblike iz korenčkov ter kumar in se učili pripravljati lepo okrašen krožnik. Z učiteljico Zdenko Felicijan so se lotili tudi čim bolj ustvarjalnega  pogrinjka. V delavnici Tihožitje s sadjem in starimi predmeti so učenci z opazovanjem predmetov ter sadja in zelenjave le-te risali na risalni list. Pri tem so bili pozorni na detajle, senčenje …  Zaznavati so morali samo velikost predmetov in kako veliki so detajli. S svinčnikom so si najprej narisali podobo, ki jo vidijo s prostimi očmi, nato pa z različnimi barvani ponazorili še detajle. Pri športnih igrah so pod mentorstvom učitelja Mirana Klavža učenci igrali štiri različne igre. Igre so izvajali na treh različnih postajah. Na prvi so igrali ristanc, na drugi so balinčkali, tretja igra pa se je imenovala Pot okoli sveta, kjer učenci mečejo na koš iz različnih pozicij. Tudi četrta igra je bila povezana s košarko, imenuje se Enaindvajsetka. Igre so iz časov naših babic in dedkov, torej so spoznavali starejše obdobje in zabavo ob ne samo sodobnih igrah in elektronskih napravah. Pri delavnici Igre nekoč in danes – naredimo svojo v angleščini, so učenci najprej pogovarjali o igrah, ki so se jih nekoč igrali naši starši in stari starši. Nato so ugotavljali, katere igre se otroci igramo še danes. Igrali so tudi gumitvist, ki ga radi igramo še danes. Izmislili so si tudi svojo igro v angleščini, v pomoč jim je bila učiteljica Irena Krajnc. Pri Starih otroških igrah so se z učiteljico Natašo Kolednik igrali stare otroške igre, ki so jih izvajali brez pripomočkov. Igrali so se igro imenovano potres, kjer učenci sedijo v krogu, eden od njih pa je v sredini. Medtem ko se menjujejo v krogu, mora otrok iz sredine zasesti prazno mesto. Igrali so se  tudi druge zanimive igre kot so: je kdo doma, kdo je zadaj, rojstna črka, kovance pihat, telefončki. Učenci so v delavnici Po poti odprave zelenega zmaja pod vodstvom učiteljice Romane Vek brali besedilo iz istoimenske knjige, nato so se pogovarjali o vsebini in o značilnostih glavnih junakov. Za konec jih je čakal ogled filma, ki je bil posnet po knjigi. Delavnico Gibljive slike skozi animacijo je vodila učiteljica Nataša Marinič Vidonja. Učenci si izdelovali zoetrop: vrteči boben, ki je bil ustvarjen leta 1834,v Angliji poznan tudi pod imenom hudičevo kolo. Predmet deluje tako, da učenci narišejo slike in jih prilepijo v že izdelan boben. Slike  pri vrtenju izgledajo kot premikajoča animacija. Člani novinarske delavnice pa smo vse skupaj budno spremljali in poročali o dogajanju na ta pester petkov dopoldan.

 

PODRUŽNICA PRAGERSKO

Pragerčani smo umetniki in zabavljači. Zato je današnji dan namenjen prav nam. Kajti kulturna dediščina je naša umetnost in naša umetnost je naše razvedrilo.  Ponosni smo, da odpiramo vrata – Vam zvesti bralci – pa čeprav samo skozi časopis. Za štirimi stenami naše šole se danes godi marsikaj. Naše delavnice pa so:

V delavnici gibljive slike (animacija skozi zgodovino) izdelujemo zeotrope, s katerimi so včasih nastajali animirani filmi. Delavnico smo si izbrali predvsem zato, ker smo radi gledali risanke in ker nas zanima, kako te nastajajo. To delavnico bi priporočili vsem, ki radi izdelujejo in uživajo pri pouku tehnike in tehnologije.  V delavnici Ustvarjanje vzorcev rišemo čudežne mreže, vzorce oziroma mreže, ki nastanejo s povezovanjem enakih številk. Delavnica je povezana z dediščino, saj je bila to že v preteklosti metoda sproščanja in neke vrste igra. Delavnica je za vse, ki radi rišejo in/ali imajo radi matematiko. S pomočjo učiteljice za glasbo smo spoznavali stare pesmi. Naučili smo se različne pesmi in sestavili pesmarice. Učiteljica meni, da je ta delavnica zelo zanimiva in poučna, saj je glasba velik del kulturne dediščine. Dediščina pa gre tudi skozi želodec (Atlas okusov). To je vsekakor res, saj so nekateri spekli čudovito pohorsko omleto. Izumil jo je pohorski kuhar. Nato to delavnico so se prijavili zaradi želje po peki in sladkanju.  There is no cinema without a popcorn!  Na tej delavnici so učenci spoznavali in preizkušali nove recepte, zdrave kokice (z javorjevim sirupom, kokosovo maščobo in olivnim oljem), sirove kokice, čokoladne kokice, kokice z baziliko, dimljeno papriko in okusom pečenega piščanca. Učenci so si sami izdelali embalažo zanje in spoznali zgodovino kokic. V Športnem cirkusu učenci z učiteljem igrajo tajsko odbojko, mini pink ponk, učijo se žonglirati in igrati s palčkami. Stare igre so in bodo! Skozi igro jih ohranjamo, in sicer Skrivalnice, Slepe miši, Trden most, Zvezde metat, Dan ali noč, Gnilo jajce, Kamenčkanje, Kovance pihat in druge. Učenci prvih in drugih razredov rišejo z avtoportrete z ogljem. Ta tehnika prihaja že iz prazgodovinske dobe. Učenci so se naučili pravilne uporabe oglja in njegove lastnosti.  Ob gibanju na poligonu so se učenci tretjih razredov naučili ljudsko izštevanko in izdelovali preprosto glasbilo. 4. razred je spoznaval narodno nošo ter štajerske plese. Bilo je jim je zelo zabavno, ko so plesali špic in šoštar polko, Ob bistrem potočku, Abrahama.  5. razred pa je skozi igro – delali so žogice za žongliranje in se učili žonglirati – uril pozornost, koncentracijo in spretnost. Ob vsej zabavi, ki je potekala na šoli, pa so si nekateri zaželeli miru in se pridružili učitelju Ivu Tisaju. Pri njem so nastajala tihožitja s sadjem in starimi predmeti.

Želimo vam, da bi tudi sami kdaj imeli možnost preizkusiti umetnost kot razvedrilo.

Novinarji s Pragerskega

 

PODRUŽNICA ZGORNJA POLSKAVA

Tudi na podružnici Zgornja Polskava je ta petek bilo zelo veselo, saj smo se učenci seznanili z različnimi področji kulturne dediščine, prav vse delavnice pa so bile zelo zanimive. Učenci prvega razreda so izdelali pisane lončke za rože in v njih posadili čebulice raznih cvetlic, ki bodo spomladi krasile šolo ali dom. Drugošolci so se srečali v dveh delavnicah. Zaplesali so ljudski ples Ob bistrem potočku je mlin in izdelali mlinček, izdelali pa so tudi namizno igro Križec krožec, ki s pisanimi barvami kar vabi k igranju. Tretješoci so pridno uporabljali svoje prstke in se urili v šivanju. Izdelali so punčko iz cunj. Delavnico sta popestrila še učenca Nejc Petek s slikarsko delavnico in Leonard Červek Roškarič s čarovniškimi triki. Tudi v drugi triadi je bilo veselo. Avla se je spremenila v pravi cirkus, saj so se učenci učili žonglirati z žogicami, ki so jih sami izdelali iz balona in zdroba. Čas pa smo zavrteli nazaj in se seznanili z razvojem avtomobilizma in si imeli moč ogledati dva starodobnika. Ugotovili smo, da so danes avtomobili večji, hitrejši, varnejši in udobnejši.